2020. április 15., szerda

Néptánc 

Az elkészült feladatokat kérem 2020. április 24-ig (péntek) megküldeni!

Elolvasni és a kérdésekre válaszolni! 1-8. osztály:

HÚSVÉTVASÁRNAP
Ételszentelés a templom udvaránHúsvét mozgó ünnep, melynek időpontját 325-ben a niceai zsinat a tavaszi napéjegyenlőséget (márc. 21.) követő holdtölte utáni első vasárnapban állapította meg, így húsvét március 22-e és április 25-e közötti időre eshet (húsvéti ünnepkör). Húsvét a kereszténység egyik legnagyobb ünnepe, e napon ünnepeljük Krisztus feltámadását. Véget ér a nagyböjt, a hústól való tartózkodás, innen származik az ünnep magyar elnevezése is. Megünnepléséről már a 3. század óta vannak adataink, általánossá a 8. század óta vált. Ezen a napon is fontos szerepet tulajdonítottak a víznek. Piros tojást tettek a mosdóvízbe, és a család abból mosakodott, hogy egészségesek legyenek egész esztendőben. Húsvétvasárnap akárcsak minden ünnepen munkatilalom volt. A seprési tilalmat pl. azzal magyarázták, hogy elsepernék a locsolókat a háztól. Húsvétvasárnap és -hétfőn a böjti tilalom után már ismét lehetett táncolni. A húsvéti szertartásokhoz tartozott már a 10. század óta az ételszentelés. A szentelésre vitt jellegzetes ételek: a kenyér, kalács, bor, bárány, sonka. A szentelt ételek maradékait mágikus célokra használták. A sonka csontját kiakasztották a gyümölcsfára, hogy sokat teremjen.

HÚSVÉTHÉTFŐ
Húsvéti locsolásA húsvéti locsolás eredete részint a keresztelésre, részint arra a legendára utal, amely szerint a Jézus feltámadását hirdető jeruzsálemi asszonyokat locsolással akarták a zsidók elhallgattatni illetve a Jézus sírját őrző katonák vízzel öntötték le a feltámadás hírét vivő asszonyokat. A víz tisztító, termékenységvarázsló erejébe vetett hit az alapja a húsvéti locsolásnak is. Vízbevető, vízbehányó hétfőnek nevezték húsvét hétfőjét, ami utal a locsolás egykori módjára, hogy gyakran a kúthoz, vályúhoz vitték a lányokat, és egész vödör vízzel leöntötték őket. A két világháború között vált általánossá a "szagos vízzel, rózsavízzel" való öntözés. A locsolóversek sok változata ismert máig, a mágikus jellegű szövegektől a félnépi rigmusokig.
Székelyföldön húsvéthétfő hajnalán a legények csapatosan indultak a lányos házakhoz többnyire zeneszóval öntözni.  A locsolás jutalma a hímes tojás.
Húsvét mozgó ünnepét melyik zsinat mondta ki és mit állapított meg? Mit ünneplünk e napon? Voltak-e húsvéti szertartások, és ha igen milyenek? Mondj példát! Húsvéti locsolás eredete mire utal? A víz ereje mire utal?
Írd le és küldd el az ustgyuszi@gmail.com –ra vagy messengeren keresztül.


Az elkészült feladatokat kérem 2020. április 24-ig (péntek) megküldeni!


1-2. osztály:
A gyerekek egyik igen kedvelt játéka az ugróiskola. Lehet, hogy maguktól nem kezdik el játszani, szükség van a felnőtt kezdeményezésére, de utána már önállóan is kitalálnak új verziókat.  A néptánc-oktatásnak is egyik fontos eszköze az ugróiskola, ugyanis remekül lehet gyakorolni vele az ugrások különböző formáit: páros lábról páros lábra ugrás, páros lábról egy lábra ugrás, egy lábról páros lábra ugrás, egyik lábról másikra ugrás.
Az ugróiskola a Magyar Néprajzi Lexikon besorolása alapján ügyességi gyermekjáték.
Én is bemutatok néhányat Nektek, íme:
index.jpg1. Az egyik klasszikus forma, amit a legtöbben ismerünk:

2. Ezt akár egy teljes utcahosszban is játszhatjuk. :)
creative_chalk_hopscotch2.jpg
dsc03063.jpg 
3. Négyzetek helyett rajzolhatunk köröket:
4. A négyzeteket háromszög formába is rendezhetjük, és kitalálhatunk különböző szabályokat, például, hogy a háromszög csúcsaiba csak páros lábon lehet beleugrani, vagy ott kell lábat váltani.
index1.jpg
2014-02-28_11_59_26.jpg5. A csiga forma is izgalmas megoldás:


ugroiskola3.jpg6. Számok helyett pöttyök is kerülhetnek a négyzetekbe, így jelölve a szabályt, hogy hány lábbal ugorjunk bele. Ez a megoldás a kicsik számára is nagyon jó lehet.


7. Ha egyhangúnak találjuk a rajzolt formát, akkor ki is dekorálhatjuk például így:

index4.jpgindex3.jpg

8. A körökből és elipszisből pedig pillangót formálhatunk. Ezzel a megoldással színeket és formákat is taníthatunk a mozgással egybekötve.
metamorphosishopscotch.jpg
9. Egészen eljuthatunk odáig, hogy komolyabb szabályrendszerű ugróiskolát rajzolunk színekkel, formákkal, utasításokkal. 

Találjatok ki egy ugróiskolát! Szabály rátok van bízva! Garantáltan szeretni fogjátok! Írd le, rajzold le, vagy fényképezd le és küldd el az ustgyuszi@gmail.com –ra vagy messengeren keresztül.



Az elkészült feladatokat kérem 2020. április 24-ig (péntek) megküldeni!

3-4. osztály:



Milyen stílusréteg a csárdás? Mik játszottak nagy szerepet a csárdás kialakulásában? Csárdás összefogódzási módjai. Sorolj fel néhányat! A pároscsárdás mellett megemlíthetünk még két különleges táncformát. Melyek ezek! A csárdás kísérőzenéje melyik dallamkategóriákból merít!


Digitális Néptánc-Oskola 4. és 6. oldalt elolvasni és a hozzá kapcsolódó kérdéseket kitölteni!



Írd le, vagy fényképezd le és küldd el az ustgyuszi@gmail.com –ra vagy messengeren keresztül.




Az elkészült feladatokat kérem 2020. április 24-ig (péntek) megküldeni!

5-6. osztály:


A bemutatásra kerülő ugrós táncok főbb néprajzi tájegységei

Milyen stílusú táncunk az ugrós? Az ugrós alapvető jellegzetességei? Tánc kisérőzenéje kettős arculatot mutat. Melyek ezek?

Digitális Néptánc-Oskola 4-6.. oldalt elolvasni és a hozzá kapcsolódó kérdéseket kitölteni:

Írd le, vagy fényképezd le és küldd el az ustgyuszi@gmail.com –ra vagy messengeren keresztül.




Az elkészült feladatokat kérem 2020. április 17-ig (péntek) megküldeni!

8. osztály:



A bemutatásra kerülő erdélyi vonulós és lassú páros táncok vidéke




Sorolj fel lassú vonulós táncokat! A fáklyás menettánc melyik szokáskörnyezetben maradt fenn? Európa szerte a 17.-18. században milyen táncok jellemzőek? Kárpát-medencében a „lengyel táncok” nyomai. Írj példát!
















































Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése